Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych oraz w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb osób odwiedzających.
Zmiany ustawień dotyczących plików cookie można dokonać w dowolnej chwili modyfikując ustawienia przeglądarki.
Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.
Zamknij

  Kapitał ludzki     UE 

tekst

 

Biuletyn informacji publicznej

biuletyn informacji publicznej

Pedagog klas 1-3

KILKA SŁÓW O ODŻYWIANU W CZASIE KWARANNTANY

Niestety powinniśmy wszyscy zmniejszyć dzienne (i tu użyję pojęcia wojskowego) porcje żywnościowe. Dotyczy to także dzieci.

Musimy też odżywiać się korzystając z produktów, które będą zwiększały naszą odporność i dobrze wpływały na nasz układ trawienny. Właściwie to powinniśmy uwzględnić wszystkie zasady zdrowego odżywiania (i to bardzo kategorycznie), gdyż nie będziemy mieli łatwego dostępu do służby zdrowia przy  nawet dużych dolegliwościach zdrowotnych.

Unikaj wysokoprzetworzonych produktów – one zawierają substancje znacznie obniżające odporność.

Odporność będą wspierały:

  • kasze – jaglana przede wszystkim zawiera witaminy z grupy B, lecytynę, wapń, potas, żelazo, tryptofan (cenny aminokwas). Kleik z kaszy jaglanej wzmacnia organizm i pomaga w leczeniu przeziębienia. Można go zrobić na słodko z owocami lub ziarnami;
  • tłuste ryby - tłuszcze omega-3 znajdujące się w oleju lnianym i rybnym (tran) wzmacniają system odpornościowy, polepszając przepuszczalność błon komórkowych, a to sprzyja szybkiemu przemieszczaniu się przez nie wartościowych składników;
  • miód - zabija bakterie, skraca czas trwania infekcji górnych dróg oddechowych oraz
  • owoce i warzywa - dostarczają witamin a warzywa jeszcze błonnika, którym odżywiają się bakterie probiotyczne.
  • orzechy i pestki - źródło magnezu, który bierze udział w reakcjach immunologicznych.

Dzieci (i nie tylko) kochają słodkie. Zrezygnujcie z kupowanych słodyczy – one zdecydowanie zmniejszą odporność. Z przygotowania słodkości w domu z dzieckiem może wyjść fajna zabawa i nauka. Pokażcie jak zrobić galaretkę, budyń, placki z owocami. Upieczcie ciasteczka lub ciasto – ale razem z nimi.

PAMIĘTAJCIE, GDY W KUCHNI PRZYGOTOWUJECIE OBJAD – TO JEDNO Z WASZYCH DZIECI W TYM CZASIE MOŻE UMILIĆ WAM CZAS CZYTAJĄC GAZETĘ, BAJKĘ - cokolwiek.

I ostatnia rada na dziś. Stymulujcie dzieci nie tylko wzrokowo – telewizja, komputer - zadbajcie o rozwój funkcji słuchowych. Przy robieniu wspólnych rzeczy np. ćwiczeń, pieczeni można odtwarzać słuchowiska.  

Polecam Bajkowisko.pl

np.https://www.youtube.com/watch?v=QLNM4E1YUIU 

https://www.polskieradio.pl/18,Dziecihttps://wolnelektury.pl/katalog/gatunek/basn/?gclid=EAIaIQobChMIhODsdC36AIV3oKyCh2Hfw7SEAAYASAAEgKqUPD_BwE

Dbajcie o siebie.
Pedagog Jola Obolewicz

 

ZDROWIE DZIECKA W CZASIE KWARANTANNY


W dobie izolacji należy przyjrzeć się swoim dzieciom w zakresie ruchu, odżywiania i sposobu spędzania wolnego czasu na małej przestrzeni. Można ześwirować, gdy mamy ograniczenia w zakresie przestrzeni, poruszania się i kontaktów wewnątrz rodziny. DLATEGO:

  1. Kilka razy dziennie zainicjuj zabawy ruchowe. np. ”podłoga parzy..” lub  „leci samolot ukryj się”, berek rodzinny, konkurs na wykonanie największej ilości przysiadów, skakanka, guma do skakania, można butelki z wodą wykorzystać jako hantle i poćwiczyć lub jako kręgle, itp.
  2. Proponuję wieczorne seanse z jogą dla całej rodziny. Można poszukać w Internecie filmików dla początkujących- fajna sprawa.
  3. BRAK RUCHU JEST GROŹNY DLA ZDROWIA. Dlatego nie lekceważ tego faktu. Dzieci są posłuszniejsze, milsze dla siebie wzajemnie, mają lepszą koncentrację, gdy zapewni się im codzienny wysiłek fizyczny nawet aż do zmęczenia.
  4. Potraktuj ćwiczenia z dzieckiem jako czas pozytywny również dla Ciebie i
    Twojego zdrowia.
  5. JEŚLI MASZ INNE POMYSŁY NA ĆWICZENIA Z DZIECKIEM W DOMU W FORMIE ZABAWY, WYŚLIJ DO MNIE A JA PRZEKAŻĘ INNYM.

ZASADY PRACY DZIECI W DOMU PODCZAS ZDALNEJ NAUKI KLASY I-III

  1. Przygotuj miejsce dla dziecka – odpowiedni stolik, wygodne krzesło, oświetlenie –
    z prawej strony dla leworęcznych lub lewej dla praworęcznych.
  2. Wyeliminuj jak najwięcej rozpraszaczy.
  3. Wymagaj od dziecka bezwzględnego porządku na stoliku, podczas pracy. Razem z nim posprzątaj stolik.
  4. Ustal z dzieckiem godziny pracy – kiedy, jaki przedmiot i ile czasu. Może być tak jak w szkole 45 min. Nauki i potem krótka przerwa.
  5. Przeprowadź z dzieckiem rozmowę na temat konieczności systematyczności pracy i samodzielności. Ta sytuacja może dłużej potrwać.
  6. Zaproponuj, by zadania trudniejsze, których nie umie zrobić samodzielnie zostawił na czas gdy będzie mógł skorzystać z twojej pomocy.
  7. Zawsze na początku pracy sprawdź czy dziecko rozumie polecenie. W razie potrzeby zadaj pytanie ukierunkowujące. Nie tłumacz od razu polecenia – daj czas dziecku na myślenie.
  8. Wskaż, w którym zadaniu jest błąd i pozwól dziecku samodzielnie go odnaleźć i dokonać samemu korekty. Jeśli się nie uda, to pomóż przy jak najmniejszym Twoim udziale.
  9. Dzielcie się pomocą dziecku ze wszystkimi dorosłymi w domu - to trudne zadanie, wymagające olbrzymich pokładów cierpliwości.
  10. Bezwzględnie wymagaj by zadania do samodzielnej pracy zostały zrobione każdego dnia- monitoruj to co dziennie. Wysyłaj informacje zwrotne do nauczyciela
  11. Dzieci mogą wspomagać się - porozumiewać między sobą, w pracy przy różnych zadaniach – nie ma możliwości wykluczenia tej opcji.
  12. Wspieraj dziecko pozytywnie. Chwal za dobrze zrobione zadanie, w zadaniu błędnie wykonanym wskaż dobre strony np. ,,to było trudne, a ty prawie to zrobiłeś.. ''lub ,,tylko tu się pomyliłeś, reszta byłaby dobra...'' itp.
  13. Nie używaj negatywnych komunikatów typu: ''to przecież proste” lub „jak tego można nie rozumieć....'' itp.
  14. W razie trudności i niepewności zawsze można zapytać nauczyciela.
  15. Jeśli dziecko samodzielnie będzie pracować z komputerem podczas Twojej nieobecności to zadbaj o to by dziecko było bezpieczne w sieci. Zainstaluj program ograniczający dostęp dziecka do materiałów niebezpiecznych lub nieodpowiednich do wieku dziecka.
  16. To może być czas nawiązania jeszcze głębszej więzi z dzieckiem – poznania go w większym wymiarze. Taka "Skarbnica" relacji dziecko-rodzic będzie zawsze pozytywna i dziś i w przyszłości.


OPRACOWAŁA :
pedagog Jolanta Kamińska-Obolewicz


 

 

 Moi drodzy dorośli

Czas kwarantanny daje nam nieźle do wiwatu. Niepokój i lęk towarzyszy nam nieustannie, trudno się żyje z takimi emocjami. Dzieci też nam nie pomagają bo to one nam narzucają rytm dnia. Lekcje, zabawa, posiłki no i jeszcze nasza praca

Masakra

Dlatego nie dajmy się zwariować i nie wymagajmy tego co niemożliwe. Zaakceptujmy to, że się boimy, że nie mamy siły na wszystko, że nie wiemy co i jak. Tak bywa. Dlatego też dziś kilka wskazówek by było lżej np. link dla dzieci – taki co nie będzie wpędzać nas w poczucie winy, że pozwalamy im gapić się w te głupie programy lub gry. https://iteatr.tvp.pl/ platforma NINAteka

 A teraz coś dla dorosłych będących w stresie: https://www.pokonajlek.pl/relaksacja/

A gdy to nie pomoże to zróbcie sobie dyskotekę w domu. Potańczcie, poprzytulajcie męża, partnera.

Dajcie swoją ulubioną muzykę na fuull – przynajmniej na chwilę. A może potrzeba wam chwili samotności- wtedy może taras, balkon, a czasami wystarczają słuchawki na uszach. Koniecznie znajdźcie coś co daje wam wytchnienie, uspokaja i wycisza. To pomoże znowu przy wzmożonym wysiłku.

Dbajcie o siebie i swoje dzieci. Przestrzegajcie zasad higieny i zasad związanych z kwarantanną.

Pedagog Jola Obolewicz

 

 


Zajęcia usprawniające umiejętności uczenia się.

Lekcja 3

Dziś zabawa na całego.

1. Zaproś kogoś z rodziny do zabawy na zapamiętywanie.

2. Wybierz 10 swoich ulubionych zabawek.

3. Ustaw je na biurku lub podłodze.

4. Przyjrzyj się dokładnie ( 2 min.) w jakiej kolejności je ustawiłeś.

5. Zamknij oczy i poproś brata, siostrę lub rodzica o to by przestawili najpierw 2 zabawki.

6. Po otwarciu oczu wskaż, które zabawki zostały przestawione.

7. Powtórz zabawę z coraz większą ilością przestawień.

Zabawy ciąg dalszy

1. Zaproś do zabawy rodzeństwo lub rodziców.

2. Macie do słowa zamek wymyślić jak najwięcej skojarzeń. Zapiszcie je na kartkach lub zapisujcie w sposób otwarty przez wszystkich na raz.

3. Podzielcie się wspólnie przyczynami skojarzeń.

To na tyle, jeśli chodzi o te zajęcia

Pedagog Jola Obolewicz