Spotkanie z pszczelarzem

Uczniowie klasy IIc wzięli udział w zajęciach z pszczelarzem. Dzieci poznały wiele ciekawostek o życiu pszczół, obejrzały ul oraz strój pszczelarza. Dowiedziały się także o zdrowotnych właściwościach miodu. Na zakończenie zajęć odbyła się pamiątkowa sesja zdjęciowa.


ZDROWE, SMACZNE, KOLOROWE… TOSTY SEROWO-OWOCOWE

30 czerwca w trakcie półkolonii letnich uczniowie klas I-III wzięli udział w zajęciach kulinarnych, które przygotowała pani Gosia oraz pani Sylwia.
Dzieci dowiedziały się, jak przygotować smaczne i zdrowe tosty serowo-owocowe z pieczywa pełnoziarnistego z mąki graham. Były naprawdę pyszne!!!


MOZAIKOWA PIRAMIDA ŻYWIENIOWA

Każdy sposób jest dobry, by utrwalać zasady zawarte w Piramidzie Zdrowego Żywienia i Stylu Życia! Uczniowie klasy IIa utrwalili tę wiedzę przy pomocy piosenki, którą przygotowała Mozaikowa Ekipa. Teraz już wszyscy wiedzą, jak ważna jest dbałość o dobre zdrowie, sprawność intelektualną oraz kondycję fizyczną.


TALERZYK PEŁEN ZDROWIA

Uczniowie klasy Ia wzięli udział w ogólnopolskim konkursie plastyczno-technicznym promującym zdrowe odżywianie pod hasłem „Talerzyk pełen zdrowia”, którego organizatorem była Szkoła Podstawowa nr 17 w Koszalinie.
Celem konkursu było zachęcenie uczniów do czynnego zainteresowania się tematem zdrowego odżywania, kształtowanie postaw prozdrowotnych oraz uzmysłowienie potrzeby spożywania zbilansowanych posiłków.
Zadaniem uczniów klasy Ia było przygotowanie „Talerzyka pełnego zdrowia”, czyli pracy na tekturowym talerzyku, na którym będą znajdowały się składniki zdrowego posiłku. Oto przygotowane talerzyki…


SKĄD SIĘ BIERZE MIÓD

13 kwietnia klasa 1b spotkała się zdalnie z pszczelarzem – panem Michałem Krężel. Tata naszej koleżanki przygotował dla nas film, w którym bardzo ciekawie opowiadał o pszczołach – jednych z najbardziej pożytecznych i pracowitych owadów. Dowiedzieliśmy się, że to dzięki nim możemy cieszyć się z obfitych zbiorów jabłek, śliwek i gruszek. To właśnie pszczoły, zbierając wiosną nektar z kwiatów zapylają poszczególne kwiatostany, aby te mogły w okresie jesieni zamienić się w smaczne i zdrowe owoce.
Dowiedzieliśmy się jak zbudowany jest ul, obejrzeliśmy jego wnętrze, wypełniony plaster miodu oraz akcesoria pszczelarza, tj.: podkurzacz, specjalny kapelusz, strój, dymkę itd.
Dowiedzieliśmy się także, jak powstaje miód oraz jakie są jego właściwości zdrowotne.
Bardzo dziękujemy za tą ciekawą lekcję.


SAVOIR-VIVRE PRZY STOLE

Kiedy już przygotujemy zdrowe śniadanie, obiad czy kolację, to powinniśmy w kulturalny sposób spożyć ten posiłek. Uczniowie klasy I a poznali zasady dobrego zachowania przy stole oglądając film edukacyjny pt. „Z kulturą przy stole”, a następnie sami nakrywali do stołu i pokazali, jak kulturalnie zjeść przygotowany posiłek.


WESOŁE, BO ZDROWE – KANAPKI!

Zdrowa kanapka jest stałym elementem właściwej diety. Kanapki często jemy na śniadanie czy na kolację, kanapkę bierzemy także do szkoły, sięgamy po nią podczas wycieczki… Dlatego warto zadbać o to, by znalazły się w niej wartościowe produkty. Z czego powinna składać się zdrowa kanapka? Na to pytanie celująco odpowiedzieli uczniowie klasy Ia, którzy podczas przerwy w zdalnym nauczaniu przygotowali wesołe, bo zdrowe – kanapki.


WIEM, CO JEM – ETYKIETA PRAWDĘ POWIE

W lutym w świetlicy szkolnej odbyły się zajęcia promujące zdrowe odżywianie. Uczniowie zdobyli wiedzę na temat tego, jak czytać etykiety produktów spożywczych, gdyż jest to podstawa podejmowania dobrych wyborów żywieniowych. Zachęcano więc uczniów do tego, aby zanim sięgną po określony produkt, zapoznali się z jego etykietą. Nie wystarczy jednak tylko spojrzeć na nią, trzeba wiedzieć, czego na niej szukać, czego unikać, a także jak rozszyfrować wszystkie zawarte na niej informacje.
Uczniowie bardzo aktywnie uczestniczyli w zajęciach, zadawali dużo pytań i samodzielnie odczytywali informacje zawarte na etykietach produktów spożywczych.


CUKIER MÓJ WRÓG!
DLACZEGO WARTO ODZWYCZAIĆ SIĘ OD SŁODYCZY?

W czasie zdalnego nauczania, w ramach promocji zdrowia, uczniowie klas I-III obejrzeli prezentację pt. „Cukier mój wróg! Dlaczego warto odzwyczaić się od słodyczy!”. Uczniowie dowiedzieli się, że:
– cukier znajduje się w niemal wszystkich produktach żywnościowych.
– o konsekwencjach dla zdrowia, jakie niesie nadmierna ilość słodyczy w codziennej diecie.
– ile cukru zawierają słodkie napoje gazowane.
– jak samodzielnie można przygotować zdrowy napój.
– można upiec ciasto bez dodatku cukru.

Prezentacja ta natchnęła uczniów klasy III a, którzy postanowili z pomocą rodziców przygotować zdrowe świąteczne pierniczki. Słodkości pozbawione były oczywiście cukru, który zastąpiony został miodem.
Wyglądają bardzo apetycznie! Zobaczcie sami! 


PODSTAWOWE ZASADY ZDROWEGO ŻYWIENIA

We wrześniu uczniowie klas I-III obejrzeli prezentację medialną dotyczącą zasad prawidłowego żywienia.
Każdego dnia przynajmniej kilkakrotnie podejmujemy decyzję, co i gdzie zjeść. W pośpiechu, często zapominamy o podstawowych zasadach, jakimi powinniśmy się kierować podczas wyborów żywieniowych. Dlatego też przygotowana prezentacja „przypomniała” uczniom klas I-III o 10 podstawowych zasadach prawidłowego żywienia:

  • Jedzmy 4-5 posiłków dziennie (najlepiej o tych samych godzinach każdego dnia).
  • Zaczynajmy dzień śniadaniem z najbliższymi.
  • Nie zapominajmy o drugim śniadaniu.
  • Zadbajmy o różnorodność niech na naszych talerzach będzie kolorowo!
  • Wybierajmy produkty sezonowe, najlepiej lokalne.
  • Komponujmy posiłki tak, aby w każdym było warzywo lub owoc.
  • Kiedy dopada nas niespodziewany głód, sięgajmy po: owoce i warzywa, orzechy i pestki.
  • Pijmy dużo wody.
  • Ostatni posiłek zjadajmy 2-3 godziny przed snem.
  • Jedzmy świadomie, w miłej atmosferze, bez pośpiechu, komputera, telewizora i innych „zakłócaczy”.

Prezentację przygotowano w oparciu o PROGRAM dla szkół, który finansowany jest ze środków Unii Europejskiej.


JAK MACIUŚ CHCIAŁ ZOSTAĆ ATLETĄ

Maciuś – bohater wiersza, chciał zostać siłaczem. Sam przygotował specjalny jadłospis, który postanowił solennie przestrzegać…
„Jadłospis Maciusia” był dobrą okazją do pogadanki na temat słodyczy pojawiających się w codziennej diecie dzieci.:

  • Jak słodycze wpływają na organizm dziecka?
  • Jak cukier wpływa na problemy z koncentracją uwagi, np. na lekcji.
  • Co to są puste kalorie?
  • Czy można kupić słodycze bez cukru?
  • Czym zastąpić cukier?

Dzieci zilustrowały wiersz przedstawiając Maciusia, który z wielkiego atlety „… tłuścioszkiem stał się niestety”…


ZDROWE DRUGIE ŚNIADANIE

Dziecko w trakcie zajęć szklonych potrzebuje dużo energii, żeby być efektywnym,  a bez śniadania będzie głodne, ospałe i mało aktywne. To bardzo krótka droga do zjedzenia „czegoś słodkiego”…
Na czas zajęć w szkole dzieci powinny koniecznie otrzymać przygotowane wcześniej w domu jedzenie. Mogą być to kanapki, najlepiej żeby były z dodatkiem warzyw.
Z badań wynika, że dzieci w wieku wczesnoszkolnym spożywają tylko trzy posiłki dziennie. Bardzo często nie jedzą drugiego śniadania oraz podwieczorku, spożywają za mało mleka i produktów mlekopochodnych, a w czasie przerw zajadają się słodyczami, czego konsekwencją jest spożywanie nadmiernej liczby kalorii oraz niedobór wielu witamin i minerałów: witamin A, C, E, kwasu foliowego, wapnia, magnezu oraz pełnowartościowego białka (dietetyk, p. M. Fall- Ławryniuk).
Rodzice uczniów klas I-III ze Szkoły Podstawowej nr 21 w Zielonej Górze, przygotowują zdrowe drugie śniadania, czego dowodem są poniższe zdjęcia.


ZACHOWAJ RÓWNOWAGĘ

Znany i popularny polski kucharz Pascal Brodnicki wziął udział w filmie promującym zasady zdrowego żywienia i aktywność fizyczną adresowanym do polskich przedszkolaków oraz uczniów szkół podstawowych. Film, który obejrzały dzieci z klas I-III w świetlicy szkolnej, został zrealizowany w ramach programu zapobiegającego nadwadze i otyłości. Pascal w bardzo zabawny sposób opowiedział dzieciom, jak jeść smacznie i zdrowo.

  • przedstawił i opowiedział dzieciom o poszczególnych piętrach Piramidy Zdrowego Żywienia
  • zachęcał do samodzielnego sporządzania posiłków
  • przypomniał, że w ciągu dnia powinniśmy jeść 5 posiłków (śniadanie, drugie śniadanie, obiad, podwieczorek i kolację)
  • przestrzegał przed żywnością typu fast food
  • zachęcał do aktywności fizycznej
  • wyliczał, czego należy unikać, aby zdrowo rosnąć (cukier, słodycze, sól, słone produkty)
  • zachęcał do picia zwykłej wody, jako podstawowego napoju

Film edukacyjny pt. „Pascal Brodnicki zachęca dzieci i młodzież do zdrowego trybu życia” w współfinansowany był przez Szwajcarię w ramach Szwajcarskiego Programu Współpracy z Nowymi Krajami Członkowskimi Unii Europejskiej.


WIEM, CO JEM!

Na początku października w świetlicy szkolnej przeprowadzono cykl zajęć pod hasłem ”Wiem, co jem”. Uczniowie klas I-III:

  • dowiedzieli się, Dlaczego jedzenie jest ważne?
  • „komponowali” zdrowe posiłki w oparciu o Piramidę Zdrowego Żywienia i Stylu Życia, którą sami przygotowali
  • poznali wartości odżywcze wybranych owoców i warzyw na podstawie Kart Edukacyjnych
  • przygotowali plakaty reklamujące hasło: Jedz owoce i warzywa
  • dowiedzieli się, Jak nie marnować żywności?
  • wzięli udział w zajęciach plastycznych Talerz warzyw i owoców
  • pracowali w grupach rozwiązując przygotowane testy
  • wzięli udział w Zdrowej Zgaduj-Zgaduli

Wszystkie prace plastyczne wykonane przez uczniów prezentowane były na tablicy na szkolnym korytarzu oraz w Galerii Świetlicowej.


PIRAMIDA ZDROWEGO ŻYWIENIA I STYLU ŻYCIA

We wrześniu w świetlicy szkolnej uczniowie klas I-III wzięli udział w zajęciach dotyczących zasad prawidłowego żywienia. Podstawą prawidłowego żywienia jest piramida, którą dzieci skojarzyły z budowlą w Egipcie, ale również z produktami żywnościowymi, które ułożone są na poszczególnych jej piętrach.
Najnowsza Piramida Zdrowego Żywienia i Stylu Życia to graficzny przewodnik, schemat, który w prosty i czytelny sposób ma pomagać w podejmowaniu codziennych decyzji żywieniowych. Polska piramida żywieniowa powstała w Instytucie Żywności i Żywienia.
Pierwszym zadaniem dzieci było uporządkowanie produktów żywnościowych na jej poszczególnych piętrach. Następnie dzieci na bazie piramidy żywieniowej komponowały zdrowe, pełnowartościowe posiłki. Dzieci pracowały w kilkuosobowych grupach.


APETYT NA ZDROWIE

Drogie dzieciaki,
czy naprawdę wiecie, co jecie? Frytki i słodycze potrafią być smaczne, ale gdyby jeść codziennie dodatkowo baton, małą paczkę chipsów i półlitrowy napój gazowany, to w ciągu roku przytylibyśmy przeszło 30 kilogramów!” – tak pani Katarzyna Bosacka rozpoczyna swoją książeczkę pt. „Apetyt na cały dzień”. Ponieważ autorka zakłada, że dzieci nie chcą, aby Polska była krajem grubasów, proponuje żywieniową rewolucję. Pisze, że to czas na zmiany na talerzu!
Dzieci świetnie się bawiły słuchając zabawnych wierszyków dotyczących poszczególnych posiłków, które spożywamy w ciągu dnia. Poznały:

  • Kasię, która nie zjadła śniadania i cały dzień była ospała
  • Krzyśka, który na drugie śniadanie popijał napój „gazowaniec”
  • Tadka niejadka, który zamiast obiadku „żył powietrzem”
  • Zuzię, która na podwieczorek zjadała cukierków worek
  • oraz Jaśka, który bez obłudy – po prostu kochał fast foody…

Podsumowaniem zajęć była Karta pracy, którą dzieci samodzielnie wypełniły, utrwalając swoją wiedzę na temat zasad zdrowego żywienia i dokonywania  najlepszych wyborów żywieniowych.


ZDROWE DRUGIE ŚNIADANIE

Kolejny raz uczniowie klas I-III chwalą się swoimi zdrowymi śniadaniówkami. Brawo!!!


ŚNIADANIE DAJE MOC!

Nawiązując do ogólnopolskiego programu, który za względu na zaistniałą sytuację pandemiczną niestety został zakończony, uczniowie klasy I b postanowili przygotować zdrowe śniadanie, bo wiedzą, że śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia. To dzięki niemu mają energię do nauki, lepiej koncentrują się podczas lekcji i mają siłę do zabawy.
Zanim uczniowie klasy I b przystąpili do pracy, obejrzeli film edukacyjny dotyczący 5 podstawowych zasad zdrowego odżywiania.
Zobaczcie, jak apetycznie wyglądają przygotowane zdalnie kanapki!