Dzień Kolorowej Skarpetki

Uczniowie klasy IIa świętowali Dzień Kolorowej Skarpetki czyli Światowy Dzień Zespołu Downa. W ramach akcji uczniowie uczestniczyli w zajęciach tematycznych prowadzonych przez wychowawczynię, oglądali filmy edukacyjne oraz wykonywali i prezentowali kolorowe skarpetki – symbol wyjątkowego dnia.

Dzień Kolorowej Skarpetki świętowali również uczniowie klasy IIb oraz dzieci uczęszczające do świetlicy szkolnej.


Wernisaż Bianki

Z okazji Światowego Dnia Zespołu Downa 19.03.2022 r. odbyło się uroczyste otwarcie galerii przygotowanej przez Biankę Kulczyńską, uczennicę klasy 5a. Rysunki przedstawiają osoby z jej najbliższego kręgu, głównie szkolnego. Bianka nie przestaje rysować, sprawia jej to ogromną radość i w każdej wolnej chwili wyciąga mazaki, aby coś narysować. Galeria miała na celu zwrócenie uwagi, na to, że osoby z Zespołem Downa również posiadają talenty, mają marzenia i że są wśród nas. Rysunki wywołały wiele uśmiechu na twarzach gości, którzy przybyli w tak licznym gronie, za co serdecznie dziękujemy. Bianka była bardzo zachwycona, że ten dzień był jej.
W poniedziałek uczniowie klasy 5a w geście solidarności założyli kolorowe skarpetki, które są symbolem święta osób z Zespołem Downa. W klasie 3c odbyły się warsztaty pokazujące akceptację i zrozumienie dla osób z trisomią 21. Uczniowie wykonali swoje kolorowe skarpetki, pracowali z kartami pracy oraz dyskutowali na temat Zespołu Downa, na koniec udali się obejrzeć galerię.
Zapraszamy do obejrzenia galerii, tych którzy jej jeszcze nie widzieli, tych co widzieli także.

Dziękuję za współpracę Cezaremu Bednarczykowi i Małgosi Kozak

 


Światowy Dzień Autyzmu w IIa

W tym dniu wśród uczniów dominował w ubiorze kolor niebieski. Ten dzień miał na celu podniesienie świadomości na temat autyzmu. Uczniowie uczestniczyli w zajęciach edukacyjnych, oglądali filmy i animacje pokazujące świat widziany oczami osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz wykonali piękne kolorowe motyle, które są symbolem tego wyjątkowego dnia.


23 lutego – Ogólnopolski Dzień Walki z Depresją

Ogólnopolski Dzień Walki z Depresją został ustanowiony przez Ministra Zdrowia w 2001 roku. Od 2002 roku Stowarzyszenie Aktywnie Przeciwko Depresji organizuje z tej okazji różnego rodzaju inicjatywy, których celem jest upowszechnienie wiedzy na temat depresji i zachęcenie chorych do leczenia.
Depresja to bardzo podstępna i wyniszczająca choroba związana z zaburzeniami nastroju. Mimo tego, że występuje bardzo często, wciąż jest stygmatyzowana, a osoby na nią cierpiące wstydzą się szukać pomocy. Depresja jest uleczalna, choć bardzo często może nawracać.
W holu szkoły przygotowano tablicę informacyjną na temat tej depresji, jej objawów, sposobów radzenia sobie z tą chorobą oraz wskazówki pomagające w rozmowie z osobą cierpiącą na depresję.


Dzień Przyjaźni w świetlicy szkolnej

14 lutego w świetlicy szkolnej obchodziliśmy Dzień Przyjaźni. Dzieci wysłuchały opowiadania pt. „Przyjaciele z Krainy Uważności – komunikacja” Agnieszki Pawłowskiej, odpowiadały na pytania dotyczące sytuacji opisanych w książeczce, a następnie wspólnie przygotowały plakat prezentujący cechy PRZYJACIELA/PRZYJACIÓLKI. Wzięły również udział w zabawach interaktywnych na platformie LerningApps.

Podsumowaniem tego dnia były wspólne, pamiątkowe zdjęcia w fotobudce.


23.10.2021 w Szkole Podstawowej nr 21 w Zespole Edukacyjnym nr 3 odbyły się pierwsze w Polsce warsztaty dla uczniów klasy 5 prowadzone przez Fundację „Świadome Rodzicielstwo”.

Jednym z celów fundacji jest poszerzanie wiedzy dzieci z zakresu samoświadomości, samoregulacji i samokontroli emocjonalnej oraz empatii. Twórcy i realizatorzy programu zajęć Marzena Zelkowier oraz Mateusz Kozłowski wierzą, że łącząc bogatą wiedzę z zakresu psychologii, innowacyjne i kreatywne metody można otworzyć dzieciom drzwi do samych siebie, uświadomić paletę zasobów, które już posiadają i wspierać w świecie emocji, relacji, komunikacji i współpracy.

„Idee podnoszone przez twórców warsztatów są kluczowymi w życiu, a także bardzo bliskie działaniom podejmowanym w Szkole Podstawowej nr 21 w Zespole Edukacyjnym nr 3 w Zielonej Górze, gdzie za wartość uznawane są relacje, współpraca, kontakt z przyrodą, komunikacja. W szkole m.in. prowadzona jest innowacja pedagogiczna oparta o Porozumienie bez Przemocy M. Rosenberga.” –  dlatego podjęłam się próby organizowania tych warsztatów w szkole. – Karolina Szefler-Serylak – psycholog. Po wstępnym zapoznaniu z założeniami Pani dyrektor Dorota Konopacka analizując potrzeby uczniów z chęcią przystała na ich organizację. Do działań włączyła się także wychowawczyni klasy V b pani Małgorzata Pieniążek.

W trakcie praktycznych warsztatów wykorzystana została wiedza i umiejętności z obszarów inteligencji emocjonalnej, pedagogiki, psychoterapii w nurcie noo-psychoterapii i logoterapii (V.E.Frankl) z twórczą zabawą klockami LEGO, co powoduje, że dzieci mogły doświadczać zdobywanej wiedzy i kształtować adekwatne kompetencje emocjonalne i społeczne w czasie rzeczywistym.

„Radość i skupienie towarzyszyły nam od samego rana. Po warsztacie mamy poczucie głębokiego sensu działania i dotknięcia wielu różnych emocji, nie tylko w teorii.” – mówią Mateusz i Marzena.

Na rozgrzewkę dzieci w grupach trzyosobowych miały zbudować z klocków podstawowe emocje takie jak: radość, smutek, gniew, zaskoczenie, strach, wstręt. Już tutaj pojawiły  się pierwsze momenty poruszenia i refleksji,  które zostały zaopiekowane przez prowadzących.

Wiele emocji wzbudziło budowanie tego, co daje szczęście, co sprawia, że czujemy się szczęśliwi. Mimo zachęty, aby uczniowie wykonali ćwiczenie indywidualnie,   niektóre dzieci chciały pracować parami – pokazując tym samym, że szczęście to wartość uniwersalna i odczuwamy je w podobnych okolicznościach. Dzieci budowały niesamowite scenki, wielokrotnie poruszając do głębi. Pojawiały się tam rodzina, wyobraźnia, nienaruszona przyroda, spotkania z przyjaciółmi, miejsce, gdzie różne zwierzęta żyją obok siebie i się kochają (smok, ośmiornica, konie, ptaki), miłość rodzica do dziecka.

Najwięcej czasu Młodzi mieli na wybranie problemu, z którym ostatnio mieli do czynienia i poszukiwanie sposobów jego rozwiązania.

Wielce poruszające było słuchanie o samotności, o budowaniu wokół siebie muru, który mamy moc sami zmienić, zmieniając swoje nastawienie. Wtedy mur z szarego zmieniał kolory na jaśniejsze, radośniejsze. Nie bez znaczenia byli bliscy ludzie wokół, przyjaciele, którzy wyciągali pomocną dłoń.

Były historie o chęci skakania w przepaść oraz świadomość, jak ważni są przyjaciele, którzy albo nas złapią i nie pozwolą upaść, albo rzucą na pomoc amortyzującą siatkę.

Ostatnią pracą była historia fantasy o zaginionym ojcu. O długotrwałym smutku oraz
o wyruszeniu w podróż dla poprawienia sobie humoru. Podczas tej podróży doszło do nieoczekiwanego odnalezienia ojca.

Pointa: kiedy jest smutno, nie trzeba siedzieć w zamknięciu, trzeba robić to, co poprawia ci humor, a może przy okazji znajdziesz, to co zgubione?

Dzieci były pełne energii, która dosłownie rozsadzała salę. Same zajęcia bardzo im się podobały, ale nie bez znaczenia były też przerwy, podczas których mieli okazję do integrowania się i swobodnego bycia ze sobą poza planem lekcji.

Informacje od dzieci otrzymane po zajęciach:

„Według mnie zajęcia te były bardzo potrzebne. Pomogły mi zrozumieć drugiego człowieka i mogłem pobawić się lego”. – Zbyszek

 „Było świetnie, nigdy nie przyszłoby mi do głowy, ze myśli i emocje można wyrazić w tak ciekawy sposób, jakim jest budowanie z lego”  – Gabrysia G.

 „Mili prowadzący, bardzo fajne zajęcia” Amelia

 „Było super. Pan bardzo miły, Pani bardzo miła i nauczyłam się więcej o uczuciach” – Hania G.

 „Było niesamowicie, dowiedziałam się jeszcze więcej na tych zajęciach, jak sobie poradzić i pomóc innym” – Gabi S.

 „Bardzo podobało mi się” – Julian L.

 „Warsztaty były bardzo fajne i były niesamowite pomysły” – Karol D.

 „Było super fajnie” – Maciej

Od 2019 Szkoła uczestniczy także w ogólnopolskim projekcie certyfikacyjnym „Szkoła myślenia pozytywnego”, w ramach którego uczniowie w raz z nauczycielami każdego miesiąca pracują nad jakimś obszarem dotyczącym życia psychicznego, motywacji, budowania relacji, komunikacji.


Międzynarodowy Dzień Tolerancji

Międzynarodowy Dzień Tolerancji w klasie 5A był bardzo kolorowy i radosny. Uczniowie mogli nadać tytuł czytanemu opowiadaniu, odrysowywali swoje dłonie, które posłużyły do wykonania plakatu. Zapoznali się z definicją tolerancji a swoją wiedzę mogli wykorzystać podczas rozwiązywania krzyżówki. Zwieńczeniem zajęć było wspólne śpiewanie oczywiście o tolerancji.


Dzień Życzliwości

Idea świętowania Dnia Życzliwości narodziła się w Stanach Zjednoczonych Ameryki. W 1973 roku ustanowiono World Hello Day, a na obchody wyznaczono 21 listopada. W Polsce w tym dniu świętujemy Światowy Dzień Życzliwości.
Choć ten dzień wypadł w tym roku w niedzielę, to nie przeszkodziło to nam w świętowaniu, w poniedziałek 22 listopada.
To był bardzo „żółty” dzień. Dzień pełen radości, życzliwości, uczynności, uprzejmości i wyrozumiałości. Oby ten dzień trwał cały rok!!!
Dziękujemy wychowawcom klas I-III oraz uczniom za włączenie się w obchody tego dnia, który wywołał w nas tak wiele pozytywnych emocji.
Anna Nowak
Marta Muszyńska


Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego

Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego został ustanowiony przez Światową Organizację Zdrowia i przypada 10 października. W tym roku przypadał w niedzielę.
Według Światowej Organizacji Zdrowia zaburzenia psychiczne stają się jednym z wiodących problemów zdrowotnych. Powodują one niesprawność życiową wielu osób.
Pandemia COVID-19 doprowadziła do bardzo gwałtownego wzrostu zaburzeń psychicznych. Nauka zdalna znacząco wpłynęła na osłabienie kondycji zdrowotnej dzieci i młodzieży, a także na zwiększenie skłonności do popadania w rożne uzależnienia.

W holu szkoły przygotowano tablicę informacyjną, w której znalazły się rady, jak dbać o swoje zdrowie psychiczne, jak troszczyć się o siebie oraz przykłady wartościowych działań.

Dzień zdrowia psychicznego - tablica informacyjna w holu szkoły