Jądro nieczystości

W kolejnym odcinku o przygodach ekipy Chrumasa pt. Jądro nieczystości, dzieci dowiedziały się, dlaczego żółw zjadł pracę domową Uchola oraz zobaczyły do jakiego stanu doprowadził Uchol swoja szkolną szafkę. Dzieci obejrzały również film edukacyjny „Wielka pacyficzna plama śmieci”, a także wysłuchały tekstu pt. Zemsta Wodniaków Z. Staneckiej. Podsumowaniem zajęć była zabawa konstrukcyjna pod hasłem Nasza roślinka dla Ziemi. W zespołach klasowych dzieci układały rośliny z kolorowych patyczków i klocków.


Zombie 2.0

W kolejnym odcinku o przygodach ekipy Chrumasa, niestety …Zombie powróciło!!! Tym razem w wersji z ulepszaczami, sztucznymi aromatami oraz zastrzykami z alchemicznych eliksirów.
Dzieci obejrzały również film edukacyjny Wiesz co jesz? i dowiedziały się co to jest żywność przetworzona, konserwanty, zagęszczacze, barwniki, stabilizatory oraz barwniki. Zastanawiały się, czy chemia jest obecna w jedzeniu oraz jakie są skutki dla organizmu, gdy chemii w jedzeniu jest za dużo. Jeśli chcemy uniknąć chemii w jedzeniu, warto zwracać uwagę i uważnie czytać etykiety produktów spożywczych oraz wybierać produkty naturalne i świeże, a także pamiętać, że zdrowe rozsądne odżywianie to: wybór odpowiedniego produktu oraz jego właściwa obróbka.


Rodzeństwo

W kolejnym odcinku o przygodach ekipy Chrumasa pt.: Rodzeństwo, dzieci poznały braci Uchola – Bilego i Bolego. Poznały również  powody, dla których Uchol był wiecznie zmęczony i nie wykazywał żadnej aktywności. Wspólnie doszły do wniosku, że zdrowe odżywianie, dobry sen i mnóstwo „zdrowych” atrakcji w ciągu dnia, są gwarancją zdrowia. Podczas zabawy edukacyjnej układały piramidę zdrowia oraz zapoznały się z piramidą Ruch to zdrowie.


Kosmiczna przygoda

W kolejnym odcinku o przygodach ekipy Chrumasa pt.: Kosmiczna przygoda, dzieci zobaczyły, jak wygląda Ziemia z Kosmosu oraz dowiedziały się, co jedzą kosmonauci na statku kosmicznym. Poznały też nowe pojęcie – liofilizacja.
Liofilizacja to proces usuwania wody z produktu spożywczego w stanie zamrożenia przy udziale niskiej temperatury (do -50°C) i obniżonego ciśnienia. Dzieci poznały zalety tej metody konserwacji żywności. Przede wszystkim dzięki wykorzystaniu liofilizacji zachowane zostają naturalnie występujące w produktach składniki odżywcze. Liofilizowane warzywa i owoce charakteryzują się również wyjątkowo niewielkim ubytkiem witamin w porównaniu z produktami suszonymi czy konwencjonalnie mrożonymi. Dodatkowo – dzięki zredukowaniu w produktach dużych ilości wody, zapobiega się rozwojowi niepożądanych drobnoustrojów, dlatego też liofilizowane produkty są bezpieczne mikrobiologicznie – nie są narażone na rozwój bakterii czy grzybów. Jeśli produkty liofilizowane chroni się przed wilgocią, to można je magazynować nawet do 25 lat!
Dzieci kolorowały również postacie głównych bohaterów Pamiętnika Chrumasa.


Czy warto objadać się słodyczami?

Na to pytanie odpowiadały dzieci po obejrzeniu pierwszego odcinka „Pamiętnika Chrumasa” – „Słodkie złego początki”. Dzieci dowiedziały się dlaczego codzienny nawyk jedzenia słodkości może prowadzić do poważnych chorób w życiu dorosłym. Porównywały zawartość cukru w poszczególnych produktach i napojach. Odczytywały zawartość etykiety czekolady mlecznej. Dowiedziały się, co to jest miazga kakaowa, a także, że im większa jej zawartość, tym wyższa jakość czekolady i lepsze jej właściwości zdrowotne.


Koszmar Głodomora

Kolejny odcinek Pamiętnika Chrumasa – to senny koszmar Uchola. Koszmar spowodowany wieczornym obżarstwem…
Dzieci dowiedziały się, jakie konsekwencje może mieć wieczorne obżarstwo oraz co spowodowało, że Uchol zmienił opinię na temat powiedzenia dziadka lepiej odchorować niżby miało się zmarnować. Ten koszmarny sen nauczył Uchola, że zdecydowanie zdrowiej będzie zastosować nowe powiedzenie – „lepiej przystopować niżby miałoby się chorować”!
Po obejrzeniu filmu dzieci zastanawiały się, jakie są skutki przejadania się i do jakich chorób w przyszłości może prowadzić obżarstwo. Dowiedziały się również, co to są kalorie i ile wynosi dzienne zapotrzebowanie na kalorie dzieci w wieku 7-9 lat. Po wysłuchaniu wiersza „Jak Maciuś chciał zostać atletą” oceniali też dietę bohatera wiersza, który chciał zostać siłaczem.


Chrupiące kino

W kolejnym odcinku Pamiętnika Chrumasa – bohaterowie filmu wybrali się do kina na film pt. Ekspedycja smakoszy IV – wyprawa na wyspę smaków. Mee oraz Miau przygotowały zdrowe przekąski – kawałki gruszek, ogórkowe gwiazdki i marchewki pokrojone w słupki. Chrumas natomiast postanowił skorzystać z promocji i zakupił mnóstwo niezdrowych przekąsek – solony popcorn, słodycze i coca-colę… Czy takie przekąski pomogły w dobrym obiorze filmu? Czy tak powinno się zachowywać w kinie?

Po obejrzeniu filmu dzieci wypowiadały się na temat zachowania Chrumasa w kinie. Wymieniały też zdrowe przekąski, które mógł przygotować do kina Chrumas.


Zombie atakują

W drugim odcinku „Ekipy Chrumasa” – zaatakowało Zombie… czyli zgniła marchewka z jabłkiem, które przeleżały w szkolnej szafce kilkanaście dni. Podczas zajęć dzieci utrwaliły wiedzę na temat witamin, dowiedziały się, jakie choroby wywołuje ich brak w organizmie. Obejrzały również film pt. „Owoce i warzywa codziennymi bohaterami w naszej piramidzie żywieniowej”, a następnie układały warzywa i owoce w zależności od witamin, których zawierają najwięcej.


Słodkie złego początki

Na pierwszych zajęciach dzieci uczęszczające do świetlicy szkolnej poznały bohaterów filmu edukacyjnego pt. „Ekipa Chrumasa”.

Po obejrzeniu pierwszego odcinka, dzieci zastanawiały się, czy warto jeść tak duże ilości słodyczy, jakie jadał Uchol. Wymieniały negatywne skutki jedzenia słodyczy, a także próbowały odpowiedzieć na pytanie, gdzie można umieścić słodycze  w Piramidzie Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej. Okazało się, że … nigdzie, bo słodycze nie są zdrowe i nie ma dla nich miejsca w piramidzie. Podobnie jak cukier, sól i słodkie napoje gazowane.


O PROGRAMIE

„Program dla szkół” to unijny program polegający na dostarczaniu dzieciom owoców i warzyw oraz mleka i produktów mlecznych. To kontynuacja dotychczasowych programów „Owoce i warzywa w szkole” i „Mleko w szkole”, które od roku szkolnego 2017/2018 stanowią jedno działanie.

Program ma propagować wśród dzieci zdrowe nawyki żywieniowe poprzez udostępnianie im produktów mlecznych oraz owocowo-warzywnych. Oprócz promowania zdrowej diety program ma również pokazać dzieciom skąd pochodzą owoce i warzywa oraz produkty mleczne, jak są uprawiane i produkowane.

Aby skutecznie kształtować nawyki żywieniowe dzieci samo udostępnianie im produktów nie wystarczy. Dlatego uczniowie naszej szkoły będą uczestniczyli  w specjalnych działaniach edukacyjnych prowadzonych  zgodnie z wytycznymi MEN,  a mającymi na celu naukę samodzielnego dokonywania właściwych wyborów żywieniowych oraz poszerzenie wiedzy dzieci na temat pochodzenia owoców i warzyw oraz produktów mlecznych, zdrowej diety i innych powiązanych zagadnień.