Programy i projekty dydaktyczne i wychowawcze na rok 2024/2025
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 – jest programem wieloletnim uchwalonym na lata 2021-2025 przez Radę Ministrów w celu poprawy stanu czytelnictwa w Polsce poprzez wzmacnianie roli bibliotek publicznych, szkolnych i pedagogicznych jako lokalnych ośrodków życia społecznego, stanowiących centrum dostępu do kultury i wiedzy. Program jest realizowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, przy zaangażowaniu Biblioteki Narodowej, Instytutu Książki i Narodowego Centrum Kultury, we współpracy z Ministerstwem Edukacji i Nauki.
Cele szczegółowe:
- Cel szczegółowy 1: Wzmocnienie potencjału bibliotek w środowiskach lokalnych poprzez wzrost atrakcyjności i dostępności ich zbiorów.
- Cel szczegółowy 2: Poprawa atrakcyjności bibliotek publicznych, poprzez inwestycje w ich infrastrukturę.
- Cel szczegółowy 3: Wzmocnienie potencjału przedszkoli, bibliotek szkolnych i pedagogicznych poprzez wzrost atrakcyjności ich zbiorów.
- Cel szczegółowy 4: Rozwijanie funkcjonalności bibliotek publicznych, jako instytucji działających na rzecz włączenia społecznego oraz promocja NPRCz 2.0
- wszystkie grupy biorą udział w programie
Akcja Zdrowo i Sportowo –
- grupy biorące udział: Panterki
Czyściochowa Akademia – program jest świetną okazją do nauki przez zabawę, która jest równocześnie nawiązaniem do higienicznych zagadnień takich jak kąpiel, mycie zębów, mycie rąk czy ochrona i pielęgnacja skóry. Poprzez zabawę z Czyściochami, dzieci utrwalają wiedzę na temat higieny, ćwicząc przy tym umiejętności takie jak koncentracja czy spostrzegawczość.
- grupy biorące udział: Panterki
Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Mali ratownicy – pierwsza pomoc dla dzieci” – celem projektu jest zapoznanie dzieci z podstawową wiedzą z zakresu udzielania i wzywania pierwszej pomocny. Kształtowanie odpowiednich zachowań w sytuacji zagrożenia życia i zdrowia.
- grupy biorące udział: Żabki, Panterki
Mamo, tato wolę wodę – to jeden z najbardziej cenionych programów edukacyjnych w Polsce zainicjowany w 2009 roku przez Żywiec Zdrój w trosce o zdrowy rozwój najmłodszych. Jego celem jest wykształcenie u dzieci prawidłowych nawyków żywieniowych ze szczególnym podkreśleniem roli wody w codziennej diecie, a także zwrócenie ich uwagi na zagadnienie ochrony środowiska.
- grupy biorące udział: Słoniki
Ogólnopolski projekt edukacyjny „Sensoryczna tęcza” – jego celem jest wszechstronny rozwój dzieci poprzez wzbogacanie doznań zmysłowych i zabawy sensoryczne połączone z nauką kolorów. Projekt jest innowacyjny i kreatywny, a zarazem prosty w realizacji.
- grupy biorące udział: Słoniki
Ogólnopolski projekt czytelniczy „Guzik” – celem projektu jest czytanie dzieciom, które wpływa pozytywnie na psychologiczny i emocjonalny rozwój dziecka, wzmacnia poczucie własnej wartości, uczy wartości moralnych, rozwija język, pamięć i wyobraźnię, poprawia koncentrację i pomaga odnieść sukces w szkole. Co więcej, jest świetną rozrywką!
- grupy biorące udział: Mrówki
IV edycja 20 minut dla matematyki – głównym celem projektu jest realizacja Dziecięcej Matematyki autorstwa prof. E. Gruszczyk-Kolczyńskiej w grupie przedszkolnej zgodnie z założeniami koncepcji oraz, co równie ważne, angażowanie i inspirowanie rodziców przedszkolaków do codziennej aktywności matematycznej z wykorzystaniem sytuacji życiowych.
- grupy biorące udział: Kotki
Europa i ja – projekt przybliża dzieciom wiedzę na temat krajów znajdujących się w Europie, pozwala na zdobywanie nowych doświadczeń i rozwijanie zainteresowań oraz pozyskiwanie nowych informacji na temat kultur innych państw.
- grupy biorące udział: Pszczółki, Kangurki
Łączymy pokolenia – dzieci – seniorom, seniorzy – dzieciom – projekt ma na celu budowanie systemu wartości i wychowywanie dzieci tak, aby były wrażliwe na los osób starszych, umiały dostrzec rolę seniorów w rodzinie i społeczeństwie, potrafiły i chciały nieść im pomoc.
- grupy biorące udział: Pszczółki, Kangurki
Innowacje pedagogiczne na rok 2024/2025
Emocje w kolorach – celem innowacji jest rozpoznawanie i nazywanie emocji swoich i innych ludzi, wyrażanie emocji, a także zapoznanie z wiedzą o wpływie kolorów (chromoterapią – koloroterapia, leczenie kolorkami) oraz tworzenie spokojniejszej i uważnej przestrzeni w najbliższym otoczeniu dziecka.
- grupy biorące udział: Bierdonki (II półrocze)
Pozwól zrobić mi to samemu – metoda Marii Montessori w placówkach konwencjonalnych – Metoda Marii Montessori przede wszystkim służy wspieraniu dziecka w nauce samodzielności i niezależności. Pedagogika Montessori oferuje wiele aktywności, pomagających w nabywaniu praktycznych umiejętności. Mają one związek z pielęgnacją siebie, otoczenia, wzmacnianiem więzi społecznych. Przede wszystkim dziecko staje się niezależnym podmiotem odkrywającym świat.
Cele główne:
– wprowadzenie metody Marii Montessori do placówek konwencjonalnych;
– stymulowanie całościowego, harmonijnego rozwoju dziecka, zgodnie z jego indywidualnym tempem;
– wdrażanie do osiągania długotrwałej koncentracji nad wykonywanym zadaniem;
– zapewnienie dziecku poczucia bezpieczeństwa i pełnej akceptacji;
– wyposażanie dziecka w sprawności zapewniające mu jak największą samodzielność i niezależność od dorosłych;
– wypracowaniu zamiłowania do ciszy i w tej atmosferze do pracy indywidualnej i zbiorowej;
– wdrażanie do szacunku dla pracy innych.
- grupy biorące udział: Żyrafki (październik 2024 – czerwiec 2025)