Żółte śniadanie

Dzień Życzliwości był dla klasy IIIc okazją do przygotowania w klasie „żółtego”, zdrowego śniadania. Była więc żółta papryka, jajko, żółte pomidorki, żółty ser…
Były też sałatki owocowe z bananów i soczystych jabłek oraz pomarańczowe soki.

Gratulujemy pomysłu wychowawczyniom oraz kreatywności uczniom klasy IIIc!


Ziemniaczany ludek

Pomidorowe oczy, truskawkowy nos i bananowy uśmiech … – każdy sposób jest dobry, aby zachęcić dzieci do dokonywania zdrowych wyborów żywieniowych. Bo dobre wybory żywieniowe to zdrowie na całe życie!!!
W świetlicy szkolnej uczniowie przygotowali ziemniaczane ludki, które mają przypominać im o zdrowym odżywianiu.


Warsztaty kulinarne

Dzięki warsztatom kulinarnym zorganizowanym 9 listopada w ramach współpracy z fundacją „Nasze Wolne Życie”, klasa 7c spędziła fantastycznie i owocnie czas!!! Jak zrelacjonowali nasz pobyt pan Przemek i pani Małgosia? „U nas, powiemy niedługo, dzień, jak co dzień. Wrzawa i akcja. 7c z SP 21 Zielona Góra przyjechała upiec sobie chlebki i poznać tajniki wypieku pieczywa. Rodzaje mąki, co to jest gluten, jak wyrabiać ciasto, ile trwa cały proces… oni to już wiedzą! Dziękujemy Pani Agnieszce Grzesik za pomysłowe działania, pomoc i zdjęcia!” W ramach warsztatów 7c realizowała także zadanie konkursowe z programu Winiary Gotuj się na zmiany – „Świętujemy, że nie marnujemy“.


Kolorowe i zdrowe kanapki

Dzień Zdrowego Jedzenia i Gotowania jest obchodzony na wiele sposobów. Uczniowie klasy IIa wraz z wychowawczynią panią Natalią, postanowili samodzielnie przygotować drugie śniadanie – kolorowe i zdrowe kanapki. Unoszący się w klasie zapach zdrowia zachęcał do zjedzenia tych apetycznie wyglądających kanapek. Brawo klasa IIa!!!


Europejski Dzień Zdrowego Jedzenia i Gotowania

Został on zainicjowany w 2007 roku przez Komisarza Unii Europejskiej i Euro-Toques – organizację zrzeszającą szefów kuchni. Obchodzony jest co roku 8 listopada.
Celem święta jest promowanie zdrowego jedzenia wśród najmłodszych (i nie tylko), dobrych nawyków żywieniowych, spożywania regularnie posiłków, informowanie o konsekwencjach złej diety.
Dzień Zdrowego Jedzenia i Gotowania jest obchodzony na wiele sposobów. W Polsce powstały kampanie dotyczące dobrych nawyków żywieniowych. Jedną z nich jest kampania „Śniadanie Daje Moc”. Badania z 2010 roku pokazują, że około 40% uczniów i studentów rezygnuje ze spożycia śniadania. Rozpoczynanie dnia bez posiłku, bądź niejedzenie między lekcjami, źle wpływa na samopoczucie i koncentrację uczniów.
W świetlicy szkolnej uczniowie klas I-III wzięli udział w zajęciach promujących zdrowe odżywianie. Uczniowie poznali zalety zbilansowanego odżywiania, dowiedzieli się, że złe nawyki żywieniowe z dzieciństwa mają wpływ na późniejszy styl życia i odżywiania się. Uczniowie odpowiadali na następujące pytania:
Jak wyglądały Twoje posiłki w ciągu ostatniego tygodnia?
Czy jadłeś codziennie śniadanie?
Czy w Twojej diecie nie zabrakło ważnych składników (np. ryb, owoców, warzyw)?
Ile jesz słodyczy?
Czy nie masz problemów z odpowiednią wagą ciała?

Wysłuchali też krótkich wierszowanych historyjek napisanych przez panią Katarzynę Bosacką w książeczce pt. „Apetyt na cały dzień”, która z pewnością pomoże w utrwaleniu zasad zdrowego żywienia i w dokonywaniu najlepszych żywieniowych wyborów.
Wspólnie też zjedli drugie śniadanie przygotowane przez rodziców.

Natomiast uczniowie klasy Ia i IIb wzięli udział w warsztatach kulinarnych – samodzielnie przygotowali zdrowe kanapki. Były bardzo kolorowe i oczywiście bardzo, bardzo smaczne. Brawo!!!

 


Dostarczamy witamin!!!

W listopadzie uczniowie uczęszczający do świetlicy przygotowali plakat przypominający o konieczności jedzenia owoców i warzyw, które pełne są witamin i składników mineralnych. Są to przecież substancje potrzebne do wzrostu i rozwoju organizmu człowieka. Niestety nasz organizm nie potrafi sam ich wytwarzać i czerpie je z pożywienia. Dlatego: JEDZMY OWOCE I WARZYWA!!!


Piramida Zdrowia

W listopadzie uczniowie klasy II b utrwalili wiadomości dotyczące Piramidy Zdrowia.
Piramida to graficzny opis różnych grup produktów spożywczych, niezbędnych w codziennej diecie, który przedstawiony jest w odpowiednich proporcjach. Im wyższe piętro Piramidy, tym mniejsza ilość i częstość spożywanych produktów z danej grupy żywności.
Uczniowie w dwuosobowych zespołach przygotowali Piramidy Zdrowego Żywienia i Stylu Życia. Przygotowane prace prezentowali na szkolnym korytarzu, aby uczniowie z innych klas również utrwalili wiadomości na temat zdrowego odżywiania.


Grzybobranie

„Grzybek tu, grzybek tam, a ja wszystkie grzybki znam…”
Grzyby królują nie tylko na talerzu, ale też w pracach plastycznych.
Uczniowie z klasy IIa za pomocą warzyw, takich jak ziemniak i pietruszka, wykonali bardzo realistycznie wyglądające grzyby. Wspólnie udało się stworzyć fantastyczną jesienną dekorację.


Smakołyki zamknięte w słoiki

Nie ma nic lepszego niż własne, samodzielnie przygotowane przetwory na zimę.
Przetwory to cudowny wynalazek kulinarny, dzięki któremu smak świeżych warzyw i owoców zostaje zatrzymany na dłużej w niewielkim słoiku. A wszystko to dzieje się łatwo i naturalnie, bez użycia zbędnych konserwantów i możliwością kontrolowania ilości używanego cukru i przypraw.
Na zajęciach prowadzonych w świetlicy szkolnej uczniowie dowiedzieli się, że owoce i warzywa można również suszyć, zamrażać lub przetwarzać w specjalnych zakładach przetwórstwa owocowo-warzywnego.

Święto Dyni


To był bardzo dyniowy tydzień w naszej szkole!
Wszystkie oddziały klas I-III oraz kl. 4c i dwa oddziały przedszkolne wzięły udział w I Święcie Dyniowym.
Z przygotowanej prezentacji uczniowie dowiedzieli się, że dynia w XV w. przypłynęła na statkach Krzysztofa Kolumba – on sam zresztą odnotował w swoim pamiętniku dzień, w którym po raz pierwszy ujrzał to niezwykłe olbrzymie warzywo. Początkowo Europejczycy traktowali dynię jako egzotyczną ciekawostkę, jednak wkrótce odkryli jej zalety i już 100 lat później uprawiano ją w niemal wszystkich krajach naszego kontynentu. W Polsce szybko zdobyła popularność – pożywne i smaczne potrawy z dyni pojawiały się na wszystkich stołach.
Uczniowie poznali gatunki dyni, dowiedzieli się również, że szczególnie zdrowa jest dynia o pomarańczowym miąższu – im kolor miąższu intensywniejszy, tym więcej w nim witamin. Dynie zawierają ich stosunkowo dużo: A, B1, B2, C, PP, ponadto składniki mineralne, zwłaszcza fosfor, żelazo, wapń, potas i magnez oraz mnóstwo beta-karotenu, który w organizmie przekształca się w witaminę A.
Podczas zajęć plastycznych uczniowie kolorowali, wyklejali oraz przygotowali przestrzenne dynie, które ozdobiły ich sale lekcyjne oraz korytarz szkolny!

Dziękuję wszystkim klasom I-III, klasie IVc, grupie przedszkolnej Zajączki, grupie przedszkolnej Mrówki oraz wszystkim wychowawcom za piękne stroje, Waszą kreatywność i uśmiech na twarzy. Dzięki Wam ten tydzień był wesoły i … bardzo, bardzo pomarańczowo-żółto-zielony.
Marta Muszyńska


Światowy Dzień Jabłka

28 września przypada Światowy Dzień Jabłka, mający na celu spopularyzowanie jedzenia tego najbardziej znanego owocu na świecie. Wychowawczynie z klasy IIIc przybliżyły dzieciom zalety jabłek oraz wzmocniły ich zdrowotne nawyki żywieniowe.
Jabłka są bowiem nie tylko smaczne, ale też bardzo zdrowe. Nie bez przyczyny mówi się, że jedzenie jednego jabłka dziennie chroni nas od chorób i sprawia, że wizyty u lekarza stają się zbędne.


Kosze pełne witamin

We wrześniu uczniowie klasy IIc dowiedzieli się jak wiele witamin znajduje się warzywach. Przygotowali też kosze pełne witamin…

Kosz pełen witamin - prace plastyczne uczniów


Plony z polskich pól

W dniu rozpoczęcia astronomicznej jesieni uczniowie klasy IIIb rozpoznawali plony z polskich pól oraz produkty z nich otrzymywane, czyli: mąki, kasze, płatki czy otręby.
Pierwszego dnia kalendarzowej jesieni przygotowali piękne prace plastyczne pod hasłem: „Plonami pól malowane”.


Piramida Zdrowego Żywienia i Stylu Życia

Na początku września w świetlicy szkolnej odbyły się zajęcia promujące zdrowie. Uczniowie z klas I-III poznali zasady prawidłowego żywienia oraz układali produkty żywnościowe na poszczególnych piętrach Piramidy Zdrowego Żywienia i Stylu Życia. Komponowali też własne posiłki w oparciu o produkty znajdujące się w piramidzie.
Dzieci dowiedziały się:
– Dlaczego jemy owoce i warzywa?
– Co to są pełnoziarniste produkty?
– Po co właściwie pić mleko i jogurty?
– Dlaczego jemy ryby, mięso i jaja?
– dlaczego orzechy i tłuszcze zajmują w piramidzie tak mało miejsca?