Majowe sałatki owocowe

Maj to najpiękniejszy, najbardziej kolorowy miesiąc w naszym klimacie. Kwitną wonne lilaki, konwalie i tulipany…

Każdy z nas lubi jedzenie lekkostrawne, łatwe do przygotowania, takie jak sałatki. Na zajęcia kulinarne przygotowane przez Panią Arletę, uczniowie klasy IIb przynieśli swoje ulubione owoce i przygotowali z nich zdrowe, pełne witamin sałatki owocowe. Zapach malin, truskawek i pomarańczy unosił się w całej klasie. Na talerzach było bardzo kolorowo – tak jak w maju!


Podstawowe zasady zdrowego żywienia

6 maja w ramach zajęć promujących zdrowie, przypomniano uczniom uczęszczającym do świetlicy szkolnej, podstawowe zasady zdrowego żywienia. Dzieci obejrzały przygotowaną prezentację oraz wzięły udział w pogadance. 


Nowalijki w klasie Ia i IIa

Młode warzywa, zwane nowalijkami, pojawiają się na naszym rynku po raz pierwszy wraz z nadejściem wiosny. Uczniowie klasy Ia i IIa wzięli sprawy w swoje ręce i sami posadzili pomidorki i szczypiorek oraz kiełki rzeżuchy, bo wiedzą, że takie warzywa smakują i pachną zupełnie inaczej niż te, które goszczą na sklepowych półkach.

Teraz będą obserwować, jak rosną.


Dzień Marchewki

Cały poprzedni tydzień w naszej szkole, to wielkie prozdrowotne święto – Święto Marchewki.

Marchewka to jedno z popularniejszych warzyw. Jest ono pełne witamin i składników odżywczych, zawiera m. in. witaminę A, B6, C, E, K, kwas foliowy, magnez, fosfor, potas, wapń czy żelazo. Regularne spożywanie marchwi wpływa na cerę oraz wzrok,  o czym dowiedziały się dzieci z przygotowanej prezentacji. Uczniowie klas I-III doskonale wymieniali sposoby przyrządzania marchwi oraz potrawy, w których możemy są znaleźć. Do tego jedna marchewka ma około 10 kalorii, więc sprzyja zdrowej diecie.

Dzieci wzięły też udział w ciekawych zajęciach plastycznych, oraz 4 kwietnia, w Dniu Marchewki, degustowały to pomarańczowe warzywo. Było smacznie, zdrowo i pomarańczowo-żółto!

Dziękuję wszystkim wychowawcom klas I-III za włączenie się w obchody Dnia Marchewki, a wszystkim dzieciom za wspaniałą marchewkową zabawę.

Marta Muszyńska


Komponujemy zdrowe posiłki

W poniedziałek, 4 kwietnia w świetlicy szkolnej odbyły się zajęcia na temat „Piramidy zdrowego żywienia i stylu życia”. Uczniowie bardzo aktywnie uczestniczyli w zajęciach odpowiadając na pytania dotyczące zdrowia. Wykazali się wiedzą na temat poszczególnych pięter piramidy, bezbłędnie umieszczając tam produkty żywnościowe. Sami komponowali też własne posiłki – śniadanie, drugie śniadanie, obiad, podwieczorek oraz kolację.


Wiosenny ogródek klasy II b

Wiosna już prawie za oknem… Zawitała również do naszej klasy. Aby bardziej ją poczuć przynieśliśmy do klasy: doniczki, ziemię, nasiona kwiatów i roślin sezonowych. Posadziliśmy i posialiśmy wszystko do doniczek – tworząc nasz własny wiosenny ogródek. Teraz będziemy go podlewać i pielęgnować. Z niecierpliwością będziemy czekać aż wszystko się zazieleni: szczypiorek, rzeżucha, rukola, rzodkiewka oraz wiosenne kwiaty. Zasadzone i posiane przez nas warzywa będą wspaniałym i zdrowym dodatkiem do codziennych śniadań.

Uczniowie klasy II b z wychowawczynią


Dzień Wody w klasach I-III

Uczniowie klas I-III przyłączyli się do akcji organizowanej przez Polską Akcję Humanitarną i hucznie świętowali Dzień Wody przypadający 22 marca. W tym dniu uczestniczyli w tematycznych zajęciach prowadzonych przez wychowawców, oglądali filmy edukacyjne i wykonywali pomysłowe prace plastyczne. Uczniowie klas II w dniu wody zażywali kąpieli w basenie. W tym dniu uczniowie korzystali z materiałów edukacyjnych PAH.
Ponadto uczniowie klas I-III uczestniczyli w szkolnym konkursie plastycznym pt. WODA I PRZRYRODA, który został rozstrzygnięty w tym szczególnym dniu:
I miejsce – Artur Zasada z kl. IIIc
II miejsce – Julia Łukaszewicz z kl. IId
III miejsce – Milena Drochlińska z kl. IIIc

Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów!


Światowy Dzień Wody

22 marca obchodziliśmy Światowy Dzień Wody. Oto, jak wyglądał ten dzień w klasie IIa i Ib. Uczniowie rozwiązywali karty pracy, różne łamigłówki oraz brali udział w zajęciach plastycznych – wspólnie przygotowali plakat: „Jak oszczędzać wodę?”


Witaminy ukryte w owocach

16 marca uczniowie lasy Ia rozmawiali o witaminach, które ukryły się w owocach. Dowiedzieli się, jak ważne jest dostarczanie organizmowi witamin w postaci owoców oraz, że każdy owoc ma swój własny, unikalny profil witaminowy.
Podsumowaniem zajęć były warsztaty kulinarne, podczas których uczniowie klasy Ia pod bacznym okiem pani Dorotki, samodzielnie przygotowali owocowe sałatki. Było smacznie i pachnąco!

Brawo uczniowie klasy Ia


Sklep ze zdrową żywnością

W piątek, 11 marca br., uczniowie klasy II b odwiedzili ekologiczne delikatesy „Zielono nam”. Pani prowadząca sklep zaprezentowała nam zdrowe, ekologiczne produkty, które warto jeść, aby być zdrowym. Wśród nich znalazły się: soki ze świeżych owoców i warzyw, dżemy, zakwasy, kiszonki, octy owocowe, wegańskie sery. Były również słodycze, orzechy i inne „łakocie” niezawierające cukrów.
Na koniec był również poczęstunek – niespodzianka w postaci chrupek, którymi się delektowaliśmy. Były pyszne i zdrowe.


Koszyk zdrowych zakupów

W czwartek 3.03.2022 r. uczniowie klasy IIa rozmawiali o zdrowym żywieniu. Poznali kilka faktów o cukrach dodanych i wpływie reklam na to, co jemy. Na zakończenie zajęć wykonali prace plastyczne przedstawiające koszyki zdrowych zakupów.
Oto zdrowe koszyki!


Zdrowe koktajle w zielonogórskich barwach

W naszej szkole, jak co roku, odbyły się zorganizowane zajęcia w ramach ferii zimowych. Organizatorzy przygotowali bardzo ciekawe zajęcia, jednak najbardziej – zdaniem dzieci – podobały się warsztaty kulinarne.
Zadanie polegało na przygotowaniu owocowo-warzywnych koktajli w barwach zielonogórskich. Dlaczego akurat dominować miały kolory: biały, żółty i zielony?
Otóż w tym roku, czyli 2022, przypada jubileusz 800-lecia założenia Zielonej Góry oraz 700-lecia uzyskania praw miejskich. Dlatego też, dla uczczenia tych dwóch ważnych dat w historii naszego miasta, zachęcono dzieci do przygotowania zdrowych koktajli właśnie w barwach naszego miasta. Oto przepisy na zielonogórskie koktajle:
koktajl zielony – jabłko, sok jabłkowy, banan, szpinak, woda
koktajl żółty – sok jabłkowy, banan, kurkuma
koktajl biały – banan, mleko bananowe, mleko roślinne
Największym zaskoczeniem był szpinak. Dzieci szpinaku nie lubią i unikają go jak mogą. I choć większość dzieci na jego widok się skrzywiło, to pani Gosia wrzuciła to nielubiane warzywo do blendera. A potem… A potem wszyscy ze smakiem wypili zdrowy, zielony, szpinakowy koktajl!

BRAWO!!!


Skąd się bierze mleko?

W styczniu na lekcji plastyki uczniowie klasy II a przygotowywali kadr filmowy na dowolny temat. Gracjan namalował kadr z filmu edukacyjnego o produkcji mleka.
Gratulujemy pomysłu Gracjan!


Warsztaty pod hasłem „Słodkie złego początki”

W styczniu w klasach I a, II a, II c oraz II d odbyły się warsztaty, których celem było zwrócenie uwagi uczniów na szkodliwość jedzenia słodyczy. Słodycze zawierają bowiem cukry proste, które negatywnie wpływają na nasze zdrowie, na pracę narządów i układów, w szczególności układu trawiennego. Uczniowie obejrzeli 1. odcinek filmu animowanego „Ekipa Chrumasa gotuje”, a następnie wzięli udział w pogadance na temat: „Jaki wpływ na nasze zdrowie mają duże ilości zjadanych słodyczy?”. Dowiedzieli się również, jakie informacje zawiera etykieta na produktach żywnościowych oraz wymieniali rodzaje domowych słodyczy, które można samodzielnie przygotować w domu, ponieważ są z pewnością mniej szkodliwe niż te, które można kupić w sklepie. Wspólnie wykonali też plakat informujący o negatywnych skutkach jedzenia słodkości.


Zdrowe pierniczki

14 grudnia podczas wycieczki do Dworu Kolesin, uczniowie klasy II d wzięli udział w przedświątecznych warsztatach. Własnoręcznie przygotowali pierniczki – niesłodkie a więc bardzo zdrowe.


Warsztaty przedświąteczne

10 grudnia podczas wycieczki do Janowca, uczniowie klasy I b oraz II a wzięli udział w przedświątecznych warsztatach. Poznali przepis na zdrowe pierniki oraz samodzielnie je przygotowali. Nie ozdabiali ich zbędnymi, słodkimi ozdobami do ciast, tylko wykonali je własnoręcznie z ciasta piernikowego. Były bardzo dobre a ich zapach roznosił się po całej sali.

Gratulacje!!!


Żółte śniadanie

Dzień Życzliwości był dla klasy IIIc okazją do przygotowania w klasie „żółtego”, zdrowego śniadania. Była więc żółta papryka, jajko, żółte pomidorki, żółty ser…
Były też sałatki owocowe z bananów i soczystych jabłek oraz pomarańczowe soki.

Gratulujemy pomysłu wychowawczyniom oraz kreatywności uczniom klasy IIIc!


Ziemniaczany ludek

Pomidorowe oczy, truskawkowy nos i bananowy uśmiech … – każdy sposób jest dobry, aby zachęcić dzieci do dokonywania zdrowych wyborów żywieniowych. Bo dobre wybory żywieniowe to zdrowie na całe życie!!!
W świetlicy szkolnej uczniowie przygotowali ziemniaczane ludki, które mają przypominać im o zdrowym odżywianiu.


Warsztaty kulinarne

Dzięki warsztatom kulinarnym zorganizowanym 9 listopada w ramach współpracy z fundacją „Nasze Wolne Życie”, klasa 7c spędziła fantastycznie i owocnie czas!!! Jak zrelacjonowali nasz pobyt pan Przemek i pani Małgosia? „U nas, powiemy niedługo, dzień, jak co dzień. Wrzawa i akcja. 7c z SP 21 Zielona Góra przyjechała upiec sobie chlebki i poznać tajniki wypieku pieczywa. Rodzaje mąki, co to jest gluten, jak wyrabiać ciasto, ile trwa cały proces… oni to już wiedzą! Dziękujemy Pani Agnieszce Grzesik za pomysłowe działania, pomoc i zdjęcia!” W ramach warsztatów 7c realizowała także zadanie konkursowe z programu Winiary Gotuj się na zmiany – „Świętujemy, że nie marnujemy“.


Kolorowe i zdrowe kanapki

Dzień Zdrowego Jedzenia i Gotowania jest obchodzony na wiele sposobów. Uczniowie klasy IIa wraz z wychowawczynią panią Natalią, postanowili samodzielnie przygotować drugie śniadanie – kolorowe i zdrowe kanapki. Unoszący się w klasie zapach zdrowia zachęcał do zjedzenia tych apetycznie wyglądających kanapek. Brawo klasa IIa!!!


Europejski Dzień Zdrowego Jedzenia i Gotowania

Został on zainicjowany w 2007 roku przez Komisarza Unii Europejskiej i Euro-Toques – organizację zrzeszającą szefów kuchni. Obchodzony jest co roku 8 listopada.
Celem święta jest promowanie zdrowego jedzenia wśród najmłodszych (i nie tylko), dobrych nawyków żywieniowych, spożywania regularnie posiłków, informowanie o konsekwencjach złej diety.
Dzień Zdrowego Jedzenia i Gotowania jest obchodzony na wiele sposobów. W Polsce powstały kampanie dotyczące dobrych nawyków żywieniowych. Jedną z nich jest kampania „Śniadanie Daje Moc”. Badania z 2010 roku pokazują, że około 40% uczniów i studentów rezygnuje ze spożycia śniadania. Rozpoczynanie dnia bez posiłku, bądź niejedzenie między lekcjami, źle wpływa na samopoczucie i koncentrację uczniów.
W świetlicy szkolnej uczniowie klas I-III wzięli udział w zajęciach promujących zdrowe odżywianie. Uczniowie poznali zalety zbilansowanego odżywiania, dowiedzieli się, że złe nawyki żywieniowe z dzieciństwa mają wpływ na późniejszy styl życia i odżywiania się. Uczniowie odpowiadali na następujące pytania:
Jak wyglądały Twoje posiłki w ciągu ostatniego tygodnia?
Czy jadłeś codziennie śniadanie?
Czy w Twojej diecie nie zabrakło ważnych składników (np. ryb, owoców, warzyw)?
Ile jesz słodyczy?
Czy nie masz problemów z odpowiednią wagą ciała?

Wysłuchali też krótkich wierszowanych historyjek napisanych przez panią Katarzynę Bosacką w książeczce pt. „Apetyt na cały dzień”, która z pewnością pomoże w utrwaleniu zasad zdrowego żywienia i w dokonywaniu najlepszych żywieniowych wyborów.
Wspólnie też zjedli drugie śniadanie przygotowane przez rodziców.

Natomiast uczniowie klasy Ia i IIb wzięli udział w warsztatach kulinarnych – samodzielnie przygotowali zdrowe kanapki. Były bardzo kolorowe i oczywiście bardzo, bardzo smaczne. Brawo!!!

 


Dostarczamy witamin!!!

W listopadzie uczniowie uczęszczający do świetlicy przygotowali plakat przypominający o konieczności jedzenia owoców i warzyw, które pełne są witamin i składników mineralnych. Są to przecież substancje potrzebne do wzrostu i rozwoju organizmu człowieka. Niestety nasz organizm nie potrafi sam ich wytwarzać i czerpie je z pożywienia. Dlatego: JEDZMY OWOCE I WARZYWA!!!


Piramida Zdrowia

W listopadzie uczniowie klasy II b utrwalili wiadomości dotyczące Piramidy Zdrowia.
Piramida to graficzny opis różnych grup produktów spożywczych, niezbędnych w codziennej diecie, który przedstawiony jest w odpowiednich proporcjach. Im wyższe piętro Piramidy, tym mniejsza ilość i częstość spożywanych produktów z danej grupy żywności.
Uczniowie w dwuosobowych zespołach przygotowali Piramidy Zdrowego Żywienia i Stylu Życia. Przygotowane prace prezentowali na szkolnym korytarzu, aby uczniowie z innych klas również utrwalili wiadomości na temat zdrowego odżywiania.


Grzybobranie

„Grzybek tu, grzybek tam, a ja wszystkie grzybki znam…”
Grzyby królują nie tylko na talerzu, ale też w pracach plastycznych.
Uczniowie z klasy IIa za pomocą warzyw, takich jak ziemniak i pietruszka, wykonali bardzo realistycznie wyglądające grzyby. Wspólnie udało się stworzyć fantastyczną jesienną dekorację.


Smakołyki zamknięte w słoiki

Nie ma nic lepszego niż własne, samodzielnie przygotowane przetwory na zimę.
Przetwory to cudowny wynalazek kulinarny, dzięki któremu smak świeżych warzyw i owoców zostaje zatrzymany na dłużej w niewielkim słoiku. A wszystko to dzieje się łatwo i naturalnie, bez użycia zbędnych konserwantów i możliwością kontrolowania ilości używanego cukru i przypraw.
Na zajęciach prowadzonych w świetlicy szkolnej uczniowie dowiedzieli się, że owoce i warzywa można również suszyć, zamrażać lub przetwarzać w specjalnych zakładach przetwórstwa owocowo-warzywnego.

Święto Dyni


To był bardzo dyniowy tydzień w naszej szkole!
Wszystkie oddziały klas I-III oraz kl. 4c i dwa oddziały przedszkolne wzięły udział w I Święcie Dyniowym.
Z przygotowanej prezentacji uczniowie dowiedzieli się, że dynia w XV w. przypłynęła na statkach Krzysztofa Kolumba – on sam zresztą odnotował w swoim pamiętniku dzień, w którym po raz pierwszy ujrzał to niezwykłe olbrzymie warzywo. Początkowo Europejczycy traktowali dynię jako egzotyczną ciekawostkę, jednak wkrótce odkryli jej zalety i już 100 lat później uprawiano ją w niemal wszystkich krajach naszego kontynentu. W Polsce szybko zdobyła popularność – pożywne i smaczne potrawy z dyni pojawiały się na wszystkich stołach.
Uczniowie poznali gatunki dyni, dowiedzieli się również, że szczególnie zdrowa jest dynia o pomarańczowym miąższu – im kolor miąższu intensywniejszy, tym więcej w nim witamin. Dynie zawierają ich stosunkowo dużo: A, B1, B2, C, PP, ponadto składniki mineralne, zwłaszcza fosfor, żelazo, wapń, potas i magnez oraz mnóstwo beta-karotenu, który w organizmie przekształca się w witaminę A.
Podczas zajęć plastycznych uczniowie kolorowali, wyklejali oraz przygotowali przestrzenne dynie, które ozdobiły ich sale lekcyjne oraz korytarz szkolny!

Dziękuję wszystkim klasom I-III, klasie IVc, grupie przedszkolnej Zajączki, grupie przedszkolnej Mrówki oraz wszystkim wychowawcom za piękne stroje, Waszą kreatywność i uśmiech na twarzy. Dzięki Wam ten tydzień był wesoły i … bardzo, bardzo pomarańczowo-żółto-zielony.
Marta Muszyńska


Światowy Dzień Jabłka

28 września przypada Światowy Dzień Jabłka, mający na celu spopularyzowanie jedzenia tego najbardziej znanego owocu na świecie. Wychowawczynie z klasy IIIc przybliżyły dzieciom zalety jabłek oraz wzmocniły ich zdrowotne nawyki żywieniowe.
Jabłka są bowiem nie tylko smaczne, ale też bardzo zdrowe. Nie bez przyczyny mówi się, że jedzenie jednego jabłka dziennie chroni nas od chorób i sprawia, że wizyty u lekarza stają się zbędne.


Kosze pełne witamin

We wrześniu uczniowie klasy IIc dowiedzieli się jak wiele witamin znajduje się warzywach. Przygotowali też kosze pełne witamin…

Kosz pełen witamin - prace plastyczne uczniów


Plony z polskich pól

W dniu rozpoczęcia astronomicznej jesieni uczniowie klasy IIIb rozpoznawali plony z polskich pól oraz produkty z nich otrzymywane, czyli: mąki, kasze, płatki czy otręby.
Pierwszego dnia kalendarzowej jesieni przygotowali piękne prace plastyczne pod hasłem: „Plonami pól malowane”.


Piramida Zdrowego Żywienia i Stylu Życia

Na początku września w świetlicy szkolnej odbyły się zajęcia promujące zdrowie. Uczniowie z klas I-III poznali zasady prawidłowego żywienia oraz układali produkty żywnościowe na poszczególnych piętrach Piramidy Zdrowego Żywienia i Stylu Życia. Komponowali też własne posiłki w oparciu o produkty znajdujące się w piramidzie.
Dzieci dowiedziały się:
– Dlaczego jemy owoce i warzywa?
– Co to są pełnoziarniste produkty?
– Po co właściwie pić mleko i jogurty?
– Dlaczego jemy ryby, mięso i jaja?
– dlaczego orzechy i tłuszcze zajmują w piramidzie tak mało miejsca?