DLACZEGO WARTO JEŚĆ ZUPY???

Zupy coraz rzadziej goszczą na naszych polskich stołach. Szkoda, bo są smaczne, bardzo zdrowe, proste i szybkie w przygotowaniu. Zupy są też nieodłącznym elementem diety odchudzającej.

Dlaczego warto je jeść?  
Czysta zupa ugotowana na wywarze warzywnym syci, ale nie jest kaloryczna.
W zupie łączymy zwykle różne składniki – warzywa, mięso, kasze, tłuszcze, dzięki temu właściwie ugotowana zupa jest źródłem niezbędnych i dobrze przyswajalnych składników odżywczych.
Nie ma lepszego sposobu na rozgrzanie w mroźny dzień jak talerz gorącej zupy. Jeśli dodamy do wywaru dużo warzyw, cebulę albo czosnek, dodatkowo wzmocnimy układ odpornościowy do walki z wirusami i bakteriami.
Dla tych, którzy stronią od warzyw, dobrym rozwiązaniem są właśnie zupy warzywne. Gotujmy je krótko (ok. 15 minut) i pod przykryciem, gdyż wówczas zachowują większość składników odżywczych. Najzdrowsza jest zupa świeża, przyrządzona tuż przed podaniem.
Niewątpliwą zaletą zupy jest to, że może ją ugotować każdy bez względu na umiejętności kulinarne. Wystarczą tylko dobre chęci!

Oto ulubione zupy uczniów klas I i II. Wyglądają bardzo apetycznie. 


KAPUSTA

W maju w świetlicy szkolnej uczniowie klasy IIa wzięli udział w zajęciach promujących zdrowe odżywianie. Bohaterem tych zajęć była KAPUSTA.

O czym dowiedziały się dzieci???

O tym, jakie posiada właściwości posiada kapusta.
Jakie zawiera witaminy.
Jakie ma właściwości lecznicze.
Jakie są korzyści płynące z jedzenia kapusty.
Jakie jest jej kulinarne zastosowanie.
Obejrzały też prezentację medialną ukazującą różne gatunki kapusty oraz wzięły udział w zajęciach plastycznych.


SZPINAK

W lutym uczniowie klasy IIa przyjrzeli się bliżej … szpinakowi.

Szpinak zawiera bowiem wiele cennych składników odżywczych – witamin i soli mineralnych. Liście szpinaku bogate są szczególnie w witaminę C, żelazo, potas, magnez i kwas foliowy. Odżywcze właściwości i wartość szpinaku znana była już w starożytnej Persji, dlatego warzywo to nazywane było „perskim zielem”. W XI wieku szpinak przywieziony został na tereny dzisiejszej Hiszpanii i stamtąd powędrował do kolejnych krajów Europy. Przez jakiś czas znany był jako „warzywo hiszpańskie”, a następnie „potrawa florencka”.

Zachęcano dzieci do delektowania się „zdrowymi słodyczami” – ciastem szpinakowym, czy szpinakowymi cukierkami.


JESIENNE DARY Z SADU, OGRODU I POLA

Na kolejnych zajęciach z cyklu: „Dary jesieni”, dzieci uczęszczające do świetlicy szkolnej, poznały sposoby przechowywania i przetwarzania owoców i warzyw, a potem…
A potem odbyły się zajęcia plastyczne. To dopiero była zabawa!!! Z liści nazbieranych wokół szkoły, dzieci tworzyły mozaiki najbardziej znanych owoców i warzyw: jabłek, gruszek, buraków, dyni…


NIE TYLKO BOROWIK. CZY GRZYBY SĄ ZDROWE?

Na październikowych zajęciach w świetlicy szkolnej uczniowie klas I-III dowiedzieli się, że grzyby, wbrew powszechnej opinii, posiadają liczne właściwości odżywcze. W owocnikach grzybów jadalnych można znaleźć bowiem białko, kwasy tłuszczowe, witaminy i składniki mineralne oraz błonnik pokarmowy. Badania wykazują, że substancje zawarte w grzybach mają pozytywny wpływ na zdrowie.
Najczęściej zadawane pytania przez dzieci to:

  • Jak dzielimy grzyby?
  • Które są jadalne, a które trujące?
  • Jak je zbierać?
  • Jakie posiadają wartości odżywce?
  • Czy zawierają witaminy
  • Jak spożywać grzyby?
  • Jak uniknąć zatrucia grzybami?

Dzieci wysłuchały tematycznych wierszy (np. „Grzybobranie” D. Gellner, „Borowik”, S. Suchowy, „Grzyby” A. Łady-Grodzickiej, „Grzybobranie” T. Bembenika oraz „Grzyby” Marii Kownackiej), oglądały albumy grzybów jadalnych i trujących, wzięły też udział w zajęciach plastycznych pod hasłem: Atlas grzybów jadalnych. Wszystkie prace dzieci prezentowane były na tablicy w świetlicy szkolnej.


ROBIMY PRZETWORY Z JESIENNYCH DARÓW OWOCÓW I WARZYW

Latem i jesienią trwają zbiory owoców i warzyw. Część z nich zjadamy od razu, część zaś przechowujemy. Z wielu owoców robimy przetwory. W ramach zajęć promujących zdrowe odżywianie uczniowie klas I-III uczęszczający do świetlicy szkolnej dowiedzieli się:

  • Z jakich owoców można przygotować przetwory.
  • Jakie przetwory mamy przygotowują na zimę.
  • Jakie są sposoby przetwarzania i przechowywania darów jesieni.
  • Jak przygotować suszone jabłka?
  • Co to są powidła i jak je przygotować?
  • Co potrzebujemy, aby przygotować kompot?
  • Czy ogórki można tylko kisić?
  • Co to jest włoszczyzna?
  • Do czego możemy wykorzystać przecier pomidorowy?

Dzieci wysłuchały też tematycznych wierszy: „W spiżarni” R. Przymusa, „Uwaga!… uwaga!… Mamy piękny stragan!…” M. Kownackiej, „W spiżarni M. Kownackiej, „Sad jesienią” J. Kulmowej oraz „Co niesie Pani Jesień?” H. Zdzitowieckiej.
Wzięły też udział w zajęciach plastycznych pod hasłem: Lato zamknięte w słoikach. Wszystkie prace dzieci prezentowane były na tablicy przed świetlicą szkolną.


JARZYNOWY ŚWIAT

Uczniowie klasy Ib dobrze wiedzą, że warzywa są najważniejszym składnikiem codziennej diety, że są zdrowe i że dostarczają niezbędną dla organizmu porcję witamin…
A ponieważ jesień to szczególna pora roku – to czas, kiedy z pól, ogrodów i ogródków zbieramy różne plony, dlatego też ze swoich ulubionych warzyw przygotowali w klasie Wesołe warzywka …


ZIEMNIAK

Bohaterem kolejnych październikowych zajęć był: ziemniak „podróżnik”, gdyż przyjechał do Europy z Ameryki Południowej. Na początku niemal wszyscy kręcili nosami na tę dziwaczną roślinę. Nazwano go nawet „diabelskim jabłkiem”… O czym dowiedziały się dzieci???

  • O tym, jakie posiada właściwości.
  • Jakie zawiera witaminy.
  • Ile posiada kalorii.
  • Za panowania jakiej dynastii niemieckiej w Polsce rozpowszechniła się jego uprawa.
  • Dlaczego nazywa się „kartofel”.
  • Jakie są korzyści płynące z jedzenia ziemniaków.
  • Dlaczego jest w każdej kuchni.
  • O święcie pieczonego ziemniaka.
  • Uczniowie klas I-III wzięli też udział w zajęciach plastycznych.

PAPRYKA

W październiku uczniowie klasy I a wzięli udział w lekcji, w czasie której poznali właściwości odżywcze papryki. Dowiedzieli się, że czerwona, zielona, żółta, pomarańczowa – papryka to warzywo, które kusi swoim smakiem, zdobi potrawy oraz wzmacnia siły witalne. Jest nisko kaloryczna, dlatego wspomaga walkę z nadmiernymi kilogramami. Ale papryka to przede wszystkim  prawdziwa bomba witaminowa!!! Papryka żółta i papryka czerwona zawierają czterokrotnie więcej  witaminy C niż cytryna.
Pierwszaki wzięły też udział w zajęciach plastycznych – przygotowały papryki z … chrupek kukurydzianych. Oto efekt ich pracy!


POMIDOR

Bohaterem kolejnych zajęć z cyklu: Poznajemy świat owoców i warzyw był POMIDOR.

Pomidor to jedno z najpopularniejszych warzyw na polskich stołach. Zupa pomidorowa, ketchup i sałatki z pomidorów – to tylko niektóre z najbardziej lubianych postaci tych warzyw. Najczęściej jemy świeże pomidory lub gotowane, ale coraz częściej sięgamy również po pomidory smażone i grillowane oraz niezwykle aromatyczne pomidory suszone. Właściwości pomidorów wynikają przede wszystkim z zawartych w nich witamin i minerałów.
W trakcie zajęć uczniowie klas I-III:

  • wysłuchali wiersz Barbary Truchty pt. „Pomidorowa rodzinka”
  • dowiedzieli się, jak z Peru dotarł do Europy
  • poznali rodzaje pomidorów
  • poznali również wartości odżywcze i lecznicze tego warzywa
  • dowiedzieli się, jak wykorzystać je w kuchni i jak przechowywać, aby były długo świeże
  • poznali znaczenie słowa KALORIA
  • wzięli udział w zajęciach plastycznych pod hasłem „pomo d’oro”

MARCHEWKA

W październiku w świetlicy szkolnej uczniowie klas I-III wzięli udział w zajęciach promujących zdrowe odżywianie. Pierwszym bohaterem Świata owoców i warzyw była MARCHEWKA.
O czym dowiedziały się dzieci???

  • O tym, jakie posiada właściwości.
  • Jakie zawiera witaminy.
  • Kto po raz pierwszy wyhodował marchewkę.
  • Jakie są korzyści płynące z jedzenia marchwi.
  • Jakie jest kulinarne zastosowanie marchwi.

Obejrzały też prezentację medialną ukazującą różne gatunki marchwi – od okrągłej żółtej, przez pomarańczową, białą, fioletową aż do czarnej oraz poznały ciekawostki dotyczące tego warzywa.
Wzięły też udział w zajęciach plastycznych.